Saturday 19 July 2008

UiTM Sabah : Kenangan Hari Pertama

Tiba-tiba pula aku teringat kenangan sewaktu hendak mendaftar di UiTM Sabah hujung bulan Jun tahun lalu (2007).

Aku bertolak dari Labuan menaiki bot ekspress (nak panggil feri pun boleh jua rasanya). Aku seorang sahaja waktu itu. First time la naik ekspress ke KK.

Setibanya di jeti Kota Kinabalu, aku pun terus mencari teksi untuk ke UiTM Sabah. Time tu adalah kali ke-2 aku menjejakkan kaki di Kota Kinabalu.

Adalah seorang pak cik pemandu teksi ni..."mau pigi mana ?" tanyanya. "UiTM Sabah" jawab ku. Tanpa membuang masa pak cik tu pun bersetuju nak antar aku. Sepanjang perjalanan banyak juga kami berbual.

Akhirnya kami tiba ke suatu tempat yang entah di mana. " Kalau tidak silap saya di sini la ini." kata pak cik tu. Lalu aku pun musykil. Macam tak sure jer pak cik ni. Tadi time kat terminal feri bukan main conform lagi tau kat mana UiTM. " Sekejap saya pigi tanya dulu" katanya lagi dan dia terus bertanya salah seorang manusia yang terdapat di situ.

Aku percaya dengan yakin tempat itu bukan UiTM sebab buruk semacam jer aku tengok.. takde rupa sebuah universiti pun... orang pun aku tak nampak melainkan seorang dua je.

Sangkaan ku ternyata tepat. Tempat tu bukan UiTM. "Salah tempat suda kita ini" kata pak cik teksi tu. "Bukan di sini, tapi di sana" katanya lagi. Ntah di sana tu di mana aku pun tak tau. Aku ni memang tak tau langsung tempat di KK ni. Memang 100% harap kat pak cik ni je lah.

Then, kami pun bergerak lagi ke tempat lain yang menurut pak cik itu merupakan lokasi UiTM yang sebenar. Masuk satu simpang. Hutan je keliling. Tak de rupa UiTM pun. Turn balik. Tanya kat budak-budak tepi jalan. Dorang pun tak tau.

Dah sejam dah dalam teksi tak sampai-sampai lagi. Pak cik tu pun berhenti la di tepi jalan. Dia pi tanya kat mak cik jual pisang tepi jalan tu. Lepas tu dia siap beli pisang dan pelawa aku makan lagi. Nak ambil hati aku kot.

Akhirnya sampai juga ke destinasi yang dituju. Mula-mula musykil juga sebab jalan masuk ke UiTM Sabah tu tak de rupa macam jalan ke universiti pun. Tapi betullah. UiTM Sabah kat dalam. Turun dari teksi aku bayar jer ikut harga asal RM25. Moral of the story: jangan mengaku tau kalau tak tau.

Sampai-sampai terus mendaftar. Satu lagi masalah timbul. Pihak pengurusan tak pasti pula status aku ni. Aku cakap aku lepasan Asasi dari UiTM Shah Alam. Mungkin ni kali pertama kot lepasan Asasi daftar di sana. Dorang cuba nak pastikan sama ada aku layak dapat kemudahan kolej atau tidak.

Kalau lepasan diploma memang tidak diberi kolej kediaman. Tapi aku lepasan Asasi bukan diploma. Lagipun dalam surat tawaran ada tulis kemudahan kolej kediaman disediakan. Tengah dorang berbincang tu aku sempat berkenalan dengan Penolong Pendaftar HEP UiTM Sabah Puan Aminah Aman.

Pn Aminah ni orang Labuan jua. Orang Bukit Kuda. Apa lagi, makai bahasa Labuan tah ku sama ia. Nya dulu ia pun skulah di SK Kerupang jua. Baik Pn Aminah ni. Bahasa lemah lembut dan banyak membantu aku sepanjang 1 semester berada di UiTM Sabah.
Dia cakap, aku tak yah ikut Minggu Mesra Siswa (MMS) lagi sebab dah pernah ikut time kat Shah Alam dulu. Maknanya aku free la sepanjang seminggu tu.

Then, aku pun di suruh la masuk je ke kolej. Boleh tahan kolej d Sabah ni. Cantik lagi dari Shah Alam. Baru plak tuh. Yang paling best pemandangan dia. Memang cantik.. mungkin antara pemandangan semula jadi kampus yang tercantik di Malaysia ni. Dari kolej boleh nampak sungai Menggatal, Teluk Sepanggar, pulau, Gunung Kinabalu dll.

Sampai kat bilik, jumpa dengan Halim yang menjadi roomate aku untuk satu semester berikutnya. Sebelah petang dan malam dorang suma pergi MMS. Aku sorang ja la di bilik. Kalau Labuan dekat, aku balik jer trus. Sunyi. Heran juga kenapa la UiTM Suruh aku daftar awal sedangkan aku tak perlu ikut MMS? Ntah ler...

Masalah ke-2 timbul : makanan. Kafe tak buka lagi time tu. Aku nak makan kat mana? nasib baik la koop buka. Makan je la apa yang ada jual kat situ. Nak keluar jauh sangat. Sempat juga berbual-bual dengan Kak kat koop tu. Maka berakhirlah hari pertama aku di UiTM Sabah 29 Jun 2007.

Mr. Inersia said...

aku kenal ko ni,aku ingat lagi "kenangan hari pertama" aku knal ko,semasa aku d tnktnn 1 elit lg. tak mau lah cerita soal tu..aku fhm,kdng2 kita msti bersyukur jgk..

Rezz said...

Uih rizam... kuat jua ingatan mu ni eh...hahaha

siti.marsu said...

kamu intake, kami habis suda may 2008

apapun, rindu uitm sabah , tiada tandingan